Anekdóta

2019.08.18

Az igazság az, hogy különösebben érdekes történetem nincs, talán csak anekdotikus emlékek. Ezek közül említésre méltó a Szendrő Laci bácsihoz kapcsolódik (a Gyár és Gépértékesítésen dolgozott, és ő volt az első Tungsramos képviselő Indiában). Nagyon jó kereskedő és tárgyaló volt, az angolja viszont hagyott némi kívánnivalót. Egyszer egy indiaiakkal...

Nem akartam részt venni az emlékezés és sztorizásban, de miután Gábor Andrásról van szó , egy régi-régi jelenet ami talán nem sérti az emlékét!

"Gép" témában legfontosabb angliai partnerünk Alfred Bader úr volt. Volt egy gyára London külvárosában, ahol lámpagyártó gépeket tervezett és gyártott. Lehetségesnek látszott az együttműködésünk géptervezés és gépeladás vonatkozásában.

Ez a hely a GE szakemberek számára egy különleges felkészülési centrum volt a közös vezetői munkák beindítására. A világ minden GE szervezetéből jártak itt szakemberek rövidebb-hosszabb időre, hogy ismerkedjenek a GE kultúrával ,vezetési stílussal és egymással is.

A vákuumtechnikai berendezések gyártása - a 70-es, 80-as években - a gépiparon belül, az egyik legnyereségesebb tevékenység volt. Ennek a kedvező kereskedelmi helyzetnek kiaknázása érdekében, felfejlesztették a Tungsram gépgyártásának kapacitását. Ezt oly módon oldották meg, hogy az ÉBGV vállalatokat a Tungsramhoz csatolták. Ezek közül a pécsi...

Annak idején nem volt könnyű bekerülni a Tungsramhoz, igaz akkor még Egyesült Izzó és Villamossági RT. ( EIVRT) volt a neve. Ez egy családi vállalatnak számított, generációk dolgoztak itt együtt. Nekem is dolgozott édesanyám, bátyám és a húgom is, és nekik köszönhetem, hogy 1971-ben én is alkalmazottja lehettem ennek a vállalatnak, mint a Sajtoló...

A nagy utazás

2019.07.14

1984 elején utaztunk Deme Lacival Iquitosba ,egy több országos fényrendszer túra első állomásaként. Az utat Molnár Sanyi szervezte aki akkor a limai kirendeltségen dolgozott.

Kis csapatunk Szmolenszkből hazairányban egy téli hajnalon fél hatkor megérkezett vonattal Moszkvába, a Jaroszláv pályaudvarra. Innen a város közepébe kellett jussunk, a Metropol szállóba, mert ott volt a MALEV iroda, és ott kellett a hazaótra a repjegyeinket okéztatni.

Pongrác Lajossal és Kiszely Gyurival voltunk Szaranszkban a Kékes gépsorokkal kapcsolatos problémák megbeszélése okán. Egyik délután megmutatták nekünk az ott élő népcsoport jeles szobrászának munkáit bemutató múzeumot. Csak mi voltunk ott és egy muzeológus hölgy mutatta be a kiállítást. A szobrász Roden mellett tanult és szobrait ugyan kizárólag...

A GE Lighting első vezérigazgatója Varga György volt. Picit megnyugtató volt számunkra, hogy mégiscsak egy hazánk fiával kell majd tárgyalnunk és hát négyszemközt még magyarul is.

A hetvenes években a világ vezető fénycső gyártói 3000 db/óra, vagy annál nagyobb sebességű, automata sorokkal rendelkeztek, a Tungsram viszont 1200 db/óra sebességű - sok munkaerőt igénylő - sorokon gyártotta a fénycsöveket és exportra is ezeket szállította.

A pubokat, tekinthetjük Anglia egyik jelképének. Fantáziadús neveket adnak nekik. Az első pub neve, amiben voltam: "Painted Lady", ahol rögtön érdekes tapasztalatra tettem szert.

Jól emlékszem a napra,1981 márciusa volt. Kiss Attilával már több helyen együtt dolgoztunk, Gépexport,Lampart Zománcipari Művek ,amikor hirtelen egy tavaszi napon felhívott,hogy jó lenne ismét együtt dolgozni. Akkor Ő már a Tungsram gazdasági igazgatója volt és felajánlotta a pénzügyi főosztályvezetői széket nekem.

Angliai kocsma

2019.06.02

1966 és 1995 között viszonylag gyakran voltam Angliában. Tizenegyszer hívatalosan, kétszer magánúton. Szerettem ott lenni, érdekes világ volt. Eleinte még látszott rajta a konzervatív, gazdag, gyarmattartós "viselkedés", (a világbirodalom kipukkadását nehezen tudták tudomásul venni), de már a Piccadily-t birtokba vették a tarka rongyokba öltözött...

Abban az időben a hivatalos utazások része volt egy-egy szakmai kiállítás megtekintése is. Egy alkalommal Svédországba, Malmőbe utaztunk egy műszaki kiállításra Iványi Ferivel és Richter Jenővel. (volt még velünk valaki, de nem emlékszem a nevére)

A szovjet műszaki hírszerzés megkeresett bennünket 1982-83-ban. Togliattiban a Zsiguli autógyárban levő olasz hegesztő és festő robotok már induláskor, 1969-ben sem voltak az akkori legmodernebbek, de az olaszok csak olasz gépekre tudtak szerződni. 1982-ben viszont a hírszerzés beszerezte az akkor legkorszerűbbnek számító német KUKA hegesztő és...

1979 július 1-én vett fel engem Fogarasi Károly ( aki csodálatos ember volt ) a Győri Gépgyárba .

Kötődésem a Tungsramhoz ma is töretlen ,boldog vagyok, hogy tíz évet itt tölthettem el. Minden szerdán a Tungsram tornatermében futballozom.

Második vietnami útunkat már nem a "Flúgos Futam"-nak becézett Interflug járatán repültük, hanem a szovjet Aeroflottal. Budapest-Moszkva, ott átszálltunk a TU 154-esre, amelyik egy kicsit kényelmesebb és gyorsabb volt, mint a németek IL 18-asa. Néhány helyen ez is megállt, (Karachi, Bombay, Rangoon) és Vientiane volt a végállomása. Ezt a géptípust...

Dr. Pitrof Pál a Szervezési Főosztály vezetője az "Export értékesítésre kerülő alkatrészek és féltermékek értékesítés-centrikus termelésirányítási rendszerének továbbfejlesztése" szabályzat előkészítésének egyik fogalmazási fázisában egy bonyolult, a rendelés beérkezéstől a kiszállításig című folyamatábrát készíttetett.

A pályázat

2019.04.14

Időben a 70-es évek derekán járunk , amikor még létezett a Fénycsőgyár Újpesten. A fénycsőgyártás felfutó periódusban volt, az első gyártósor teljesítménye 600-800 db/ó és

Az 1976-os vietnami sztorikat csak akkor lehet értékelni, ha tudjuk, hogy az akkori Vietnam nem az, amit ma látunk a tévében. Ma Hanoiban autók és motorbiciklik járnak az úton, az utcán üzletek és vendéglők sora, este kivilágítva. Akkor ez az ország nagyon szegény, nagyon éhes, nagyon háborús volt. A város sötét, feketén penészes, helyenként romos...

A screw-in típusok elektronikáját gyártani magyaroknak nem engedték , költség és egyéb megfontolásból kínai beszállítóval szerződött a GE.

Technikumi felvételim sikerült, és statisztikusi tevékenységem is tovább folytatódott a műszeresek között.

1985-ben kihasználva a magyar állam baráti "segítőkészségét" a vietnámiak lámpagyártó gépsorokat és fejgyártáshoz szükséges gépeket kívántak a Tungsramtól vásárolni. A Hanoiba kiutazó delegációnak - az igények figyelembe vételével - egy ajánlat kidolgozása volt a feladata. Mivel erre készültünk, nem okozott nagy gondot az ajánlat ottani...

Első hivatalos moszkvai utam. Gyebroszki Bandit a TUNGSRAM képviseleten Lévai Pista váltotta,aki rövid idő alatt összekeverte a saját részére utalt ellátmányokat az iroda részére küldött ellátmánnyal és ő maga kérte Földes Sándor kereskedelmi igazgatótól,küldjön ki engem rendbe tenni a könyvelést .

A Nagy Levin

2019.02.10

Ez nem azonos P. Howard azonos nevű alakjával. Ő a szovjet fényforrásipar egyik legendás alakja volt, aki helytől és témától néha függetlenül részt vett sok kétoldalú tárgyalásunkon és szakértett. (Valóban szakértett!)

Az esernyő

2019.02.03

Az 1960-as évek elején abban a hiú reményben, hogy hézagos tudásom dacára is bejuthatok az esti technikumba, majd az egyetemre, egyműszakos munkahelyet kezdtem keresgélni a vállalaton belül.