A pályázat

2019.04.14

Időben a 70-es évek derekán járunk , amikor még létezett a Fénycsőgyár Újpesten. A fénycsőgyártás felfutó periódusban volt, az első gyártósor teljesítménye 600-800 db/ó és

indulási fázisban működött az 1200 db/ó-s sor is.

A gyártás kritikus fázisa volt a bura bevonás . A butilacetátos - szerves oldószeres technológia egészségre ártalmas és tűzveszélyes 6 órás műszakban külön a 88. épületben folyt.

A Vállalat vezetés PHILIPS - OSRAM információk ismeretében elmesélte , hogy a konkurensek vizes bázisú bevonó masszával működő gépe a gyártósor első egysége, semmi veszélyt nem jelent a környezetre és az ott dolgozókra .

A TUGSRAM-nál a Kutatóban már folytak kísérletek a vizes bevonó masszával , de a sorozat gyártás átállítására még ötlet sem volt .

Ezek voltak a műszaki előzmények , melyhez csatlakoztak bizonyos társadalmi változások . A z "Új Gazdasági Mechanizmus" 1968 után éreztette hatását. A mezőgazdaságban a háztáji rendszer , az iparban a bértömeg gazdálkodás és GMK munkák jelentek meg .

A Tungsram-nál emlékeim szerint Demeter Károly és Árvai László kezdeményezte a műszaki fejlesztési pályázatok kiírását .A cél az volt ,hogy a szűkös fejlesztési kapacitásokat növeljék és nem mellékesen a műszakiak , akik többet vállalnak többlet pénz kereshessenek .

Ebben az időben a Fénycsőgyár fiatal főmérnöke voltam,lelkesedtem minden újdonság iránt . Nem akartam kimaradni a pályázatokból sem . Takács Pistával több téma közül a fénycső bura bevonást választottuk. Egy hét elteltével Pista hozta az új bevonó gép vázlatát. Az ötlet csábító volt, de a megvalósítás rizikója elgondoltatott. Hiányzott az új technológiához egy kísérleti gyártás tapasztalata , a gépgyártáshoz a rendelkezésre álló kis mechanikai műhely kapacitását a 6-8 m hosszú berendezéshez kevésnek éreztem .

Végül meggyőztük egymást, elkészítettem a pályázati szöveget , egyáltalán nem kis pályadíjat igényelve .

Elfogadták,kezdődhetett a munka.

A kivitelezés egyik fő újdonsága volt a gép pneumatikus meghajtása illetve, hogy a művelet elemeket is pneumatika vezérelte. ( Elektromos motorok alkalmazását a tűzveszélyes technológia kizárta.)

1977 -ben Demeter Károly telefonon kérdezte, hogy dolgozik -e az új felső bevonó gép ?

Jeleztem , hogy napi 3-4 órát kísérleti üzemben .

Jött a válasz , akkor 15 órakor meglátogat a Dienes vez. ig -val.

Kis rendrakás és Takács Pistával vártuk a vendégeket. Az elején meg sem kellett szólalni , Demeter úr részletesen ismertette az új felső bevonási technológiát, a gép működését, a pályázati formát. Végül úgy fejezte be, hogy végig érezte a téma nagy rizikóját, és féltette a pálya díj hasznosulását - , majd ránk nézett -" mert ezek a gengszterek az éves díjkeret 80% -t elvitték ."

Én végig figyeltem a Vez. ig . arcát - érdeklődéssel hallgatott , de a szeme mosolygott.

Végül a gép teljes siker lett - kiváltotta a kézi butilacetátos technológiát, és alapja lett a KT2000 - es VTG-ben több példányban készült modern gépsornak .