Egy gáláns légitársaság
Amikor kárpótolnak az önmagamnak okozott kárért...
A Tungsram Bródy Kutatóintézetében jelen volt az ultra nagy vákuum (UHV) technika, ahol bizonyos kísérletekhez 10-9 mbar alatti nyomásokra volt szükség, amelyet az intézet saját fejlesztésű iongetter szivattyúival értünk el és ezeket zeolitos szorpciós szivattyúkkal indítottuk. Ismereteink bővítésére munkatársainknak lehetősége volt nemzetközi konferenciákon részt venni. Intézetünk számos nemzetközi vákuum szervezettel tartott kapcsolatot így például többen részt vettek a British Vacuum Council rendezvényein, ahol J. S. Colligon professzor volt a titkár 1981-1989 között.
Így jutottam el én is két munkatársammal, dr. Dancs Évával és Gál Emesével együtt 1986. márciusában Glasgowba a Strathclyde egyetemen tartott egy hetes konferenciájukra.
Nos, hazafelé készülődve utolsó éjszakánkat mindhárman a londoni Astor Court Hotelban töltöttük. Én előző este egyik üzlet kirakatában megláttam egy ZX Spektrum számítógépet, amit nagyon szerettem volna megvenni, de az üzlet akkor már zárva volt. Sebaj gondoltam, majd másnap reggel a reptérre való indulás előtt felkeresem az üzletet. Bár a Heathrow reptérre a Piccadilly metró vonallal egyszerűen ki lehetett volna mennem, de az üzlet egy másik metró vonallal volt megközelíthető. Sajnos erre a metróra visszafelé nagyon sokat kellett várnom. Már kezdtem ideges lenni, hogy lekésem a repülőgépet.
Amikor végre megérkeztem a Heathrow-ra, hosszú mozgójárdákon, mozgólépcsőkön át futva jutottam el ahhoz a Kapu-hoz, ahonnan a budapesti gép indult. Ott közölték velem a gép ajtaját már bezárták, be nem szállhatok, noha a két hölgy útitársam már a gépen van!
Nagyon kellemetlenül éreztem magam, mert egy kiküldetés önkényes meghosszabbítása akár fegyelmivel is járhat!
A British Airways munkatársa ülőhellyel kínált, elém tett egy kólát és elkérte a jegyemet. Majd fél óra múlva hozott egy másik jegyet, amivel frankfurti átszálással mindössze három órával később megérkezhetek Budapestre. Közben letett az asztalomra egy 100 fontos bankjegyet és kérte írjam alá, hogy átvettem. Meglepetten kérdeztem mi ez?
Azt válaszolta, hogy az "ő légitársaságuk kárpótolja azokat az utasokat, akik a légitársaság hibájából lekésik a gépet".
Egyszerűen nem hittem a szememnek, hogy ez lehetséges, hiszen a gépet egyértelműen a saját hibámból késtem le. Ha figyelembe veszem, hogy a gyártól az 5 napra összesen 83 font napidíjat kaptam, akkor ehhez képest a British Airways 100 fontja nem is olyan csekély összeg.
Ez egy igazán gáláns légitársaság! Gentlemen! Az angolok valóban úriemberek!