Iráni Tamás és Zsuzsa

2023.12.03

A Teheráni Üdülés c. beszámolón (2023.09.13) felbuzdulva (és egy kis bátorítás után) kedvet kaptam, hogy meséljek még egy kicsit.

Nem kifejezetten Tungsram-specifikus a történet, de érdekes, iráni, egy kicsit GE-s és meglehetősen személyes, de az Izzó nélkül ez sem történhetett volna meg, legalábbis így biztosan nem.

1989-ben Carmen, a feleségem állapotos lett. Szorgalmasan jártunk egy nőgyógyászhoz, aki egy felvilágosult orvos volt, fél évet Londonban, fél évet Teheránban praktizált.

Egy idő után megkérdeztük: fiú vagy lány?

Nem - válaszolta. Itt Iránban ezt nem szokás megmondani, a törvény is tiltja, hiszen olyan sok " baleset " történt emiatt már.

Hosszas unszolás után aztán csak beadta a derekát, elárulta és meg is mutatta, hogy - fiú…

Rendben, fiú.

Egy kislánynak jobban örültem volna (az előző házasságomból már volt egy fiam) de hát, ha fiú, fiú. Őt is ugyanúgy fogjuk szeretni!

Ekkor kezdtünk el kék színű babadolgokat vásárolni és vártuk ...Tamást.

A baba időben megérkezett, az apuka nem hiába toporgott a Tehran Clinic folyosóján.

Minden gond nélkül zajlott " - mondta egy aranyos nővér, majd közölte, hogy anyuka és a kislány jól vannak.

-Doktár. Kislány.

- Peszár (fiú)- javítottam ki.

Elismételte: kislány.

Ez ment még egy kicsit, a nővér szemöldöke felhúzva, megállapítva, hogy Magyarországon is vannak hímsoviniszta férfiak. Nem sejthette, hogy én voltam akkor a világ legboldogabb apja.

(Szép, de nagyon giccses lenne azt írnom ide, hogy a folyosón Tungsram fénycsövek világítottak, de ez esetben, kivételesen, ez nem érdekelt engem)

A lányunknak még 2 hétig nem volt neve, annyira fiú nevekben gondolkodtunk.

Aztán megoldódott ez is: Így lett Tamásból Zsuzsa.

Sok-sok év eltelt, a 3 éves korában jól beszélt perzsát Zsuzsa gyorsan elfelejtette. De megtanult angolul és németül.

Közgázos korában elnyert egy 1 éves gyakornoki állást Angliában.

Milyen cégnél? Egy Dowty Propellers n. chelthenami cégnél, ami -

horribile dictu - a GE Aviation " Tungsram "-ja volt. Repülőgép meghajtó motorokat gyártott és exportált a világ minden tájára.

Zsebében a szerződéssel, kifizetve az albérleti kauciót megérkezett és várta a hétfőt, hogy elkezdhesse a munkát.

Beengedni az irodába azonban nem engedték be. " Volna itt egy kis adminisztrációs probléma " - mondták. A probléma a teheráni születési hely volt, amin a cég HR-ese valahogy átsiklott, márpedig egy amerikai tulajdonú vállalatnál ez biztonsági kockázatot jelentett (és jelent ma is).

(a perzsa szakemberek váci és VTG-s betanulásával kapcsolatos bonyodalmakról számos volt kolléga tudna bőven mesélni)

Végül, egy jó hetes huzavona után az ügy megoldódott. Salamoni döntés: a polgári repülőgépek ellátása rendben, a katonai gépeké - tabu.

Zsuzsa kitöltötte az egy évet, kiváló minősítéssel engedték haza.

Jó lecke volt ez mindenkinek -a GE-s HR-esnek biztosan- és példa a politika mindent átszövő hatásáról.