Pálosi József emlékek

2023.03.19

Ahogy egy méltatója mondta, "tősgyökeres" félvezetős volt. Amikor Demeter Károlyt kinevezték Vezérigazgatónak, Pálosi lett a Műszaki igazgató, a vállalat második embere.

Finoman szólva – akár a főnöke - ő sem lelkesedett a gépészekért. Mindenről meg volt a véleménye és nagyon nehéz volt ettől eltéríteni. "Kemény" természete volt, az ellentmondást nem tűrte. Mindent precízen adminisztrált, a neki szánt jelentésektől pedig megkövetelte a részletes és pontos tartalmat.

A "csúcspontját" akkor érte el, amikor Demeter Károly vezérigazgató megbetegedett és ő helyettesítette. Szinte emberfeletti munkát végzett. A vállalat és a "külvilág" nem érzékelte, hogy az elsőszámú vezető nem tud részt venni a mindennapi munkában.

Pálosi Józsefet tiszteltem, tudását, vezetői képességét nagyra tartottam. Formabontóan, néhány "bakijával" szeretnék búcsúzni Tőle.

O O O O O

Egyik értekezlet után, megkérdezte:

  • Voltál már a frankfurti Világítástechnikai kiállításon?
  • Eddig nem volt szerencsém.
  • Akkor menj most vissza a VTG-be. Még három embert vegyetek melléd. A szokásos négyszög javaslattal, még ma hozd vissza.

Szedtem a lábam. Összehívtam az osztályvezetőket. Közösen kijelöltük a három embert. Gyors tempóban a négyszög is jóváhagyta négyünk kiutazását. Vissza a Pálosihoz. Megnézte a javaslatot, majd:

  • Téged kihúzlak, felesleges neked oda menni, úgy sem látsz ott semmi olyat, amit munkádban fel tudsz használni.

(Nem a témához tartozik, de erről jutott eszembe, mit mondtak abban az időben, hogyan kell összeállítani egy külföldre utazó delegációt.

Utazom én. Utazik a Julika, mert ő beszéli a nyelvet. Utazik a Nagy, mert ő profi a valutaügyekben. Utazik a Somos, mert ő már járt ott és tudja, mit hol lehet olcsón vásárolni. Utazik a Szabó elvtárs, a szakszervezet részéről, a párttitkár elvtárs a múltkor volt, a KISZ titkár majd megy a következő alkalommal és utazik Safranyek, mert egyet biztos kihúznak.)

O O O O O

Nagy OSRAM rajongó volt! Amit az OSRAM-ban csináltak az volt a tuti !

Egyik OSRAM-nál tett látogatása után elmondta, rájött, miért van az, hogy nálunk a fénycsőgyártásban a beégető kemence után - ritkán ugyan - de előfordul az üvegbura repedése, illetve törése, az OSRAM-nál viszont nem. Ott a beégető kemence előtt, minden burát "leejtenek" és így elérik, hogy csak a feszültségmentesek kerülnek tovább.

Ki is adta az üvegeseknek - Jermendi Károlynak, meg a váciaknak – végezzék el az "ejtő" próbát. A burát függőleges helyzetből – eldöntve - egy vas lapra kell ejteni. Százasával csinálják, szólt a parancs. Az eredményről írásos jelentést kér.

Elkezdték a próbát. Néhány kivételtől eltekintve, valamennyi bura összetört! Azon gondolkodtak a kísérletet végzők – természetesen ezt nem közölték a Pálosival – hogy az néhány miért maradt ép.

A kísérletezőket cukkolta mindenki, de nem szabadott a próbákat abbahagyni.

Abban az időben – az aktiváló miatt – mi is kijártunk Vácra. Természetesen megnéztük a kísérletezőket, és "jóindulatúan buzdítottuk" őket, sőt "tanácsokkal" is segítettük munkájukat. Egyik alkalommal megkérdezte a Jermendi Karcsi:

  • Véleményed szerint, hogy csinálhatják? Mit láthatott a Pálosi?
  • Fogalmam sincs. De várj csak. Úgy emlékszem vele utazott a Himber Sanyi, ő biztos többet tud. Mindjárt felhívom.

Telefonon előadtam a Sanyinak a tényállást. Arra a kérdésre, hogyan van az "ejtegetés" az OSRAM-nál megoldva, nem tudott válaszolni, ő ilyet nem látott.

  • Mégis, hogy jönnek a bevont burák a beégető kemence felé?
  • Függőleges bevonás van. A bevontak egy szállító szalagra kerülnek, ami két láncból áll. A felső láncon elhelyezkedő fogók felül, az alsón lévők alul fogják a burákat. A láncok vezetését úgy alakították ki, hogy a bevont burákat a függőlegesből - a beégető kemence előtt – vízszintes helyzetbe fektetik.
  • És milyen sebességgel megy ez a szalag?
  • 4500 db/óra. Szinte egy kerítésnek látszanak a bevont burák.
  • Hát azt láthatta "üvegcső ejtegetőnek" a Pálosi, amikor a függőlegesből, hirtelen vízszintes helyzetbe kerültek. Könnyebbült meg - a "kísérletezéstől" már teljesen kiborult - Jermendi.

Azt, hogy hogyan közölték a Pálosival, valójában mit "látott", nem tudom. De, hogy nem volt egy könnyű dolga az illetőnek, abban biztos vagyok!

O O O O O

Amikor Demeter Károly vezérigazgató - betegsége miatt - nem tudott a gyárba bejárni, Pálosi helyettesítette. A majdnem egésznapos "munkaidejét" kettéosztotta. 14 óráig Műszaki igazgató volt, utána átment a Vezér szobájába és helyettesítette beteg főnökét. Mind a két titkárság teljes gőzzel dolgozott. (Precízségére az én alábbi esetem, egy jellemző példa.)

A váci fénycsőgyártás ellenőrző és csomagoló rendszere szerepelt a fejlesztési tervünkben. A megadott specifikáció alapján készített kalkuláció jóváhagyásra került. Évközben azonban újabb specifikációt készítettek, melynek költségigénye lényegesen nagyobb volt, mint ami a tervben szerepelt. Kértem Pálosit – mint Műszaki igazgatót – hogy a különbözetet a váci gyár keretéből biztosítsák.

  • Írd le, hogy mit akartok és a levelet küld a Műszaki igazgató titkárságára.

A levelet megírtam és elküldtem, úgy ahogy kérte.

Három nap múlva megjött a válasz - az én levelem - Pálosi kézírásával dekorálva:

  • T. Demeter vez. ig. Kérem jóváhagyását az átcsoportosításhoz. Dátum. Pálosi. (A gyárak a vezérhez tartoztak)
  • T. Pálosi műsz. ig. Az átcsoportosításhoz nem járulok hozzá.

Dátum. Demeter s.k. h. Pálosi.

  • T. dr. Horváth L. főo.v. Nem járható út! Saját keretből kell megoldani.

Dátum. Pálosi.

Nem lehet ezek után csodálkozni, hogy éjt nappallá téve dolgozott!