Visszaszerzett márkajogok
Sok évtizedes történetünk során mindig büszkeségünk volt a Tungsram márkanév. Az a márka, amit ismertek és elismertek mind az öt kontinensen.
Azokban az időkben is, amikor a vállalatot Egyesült Izzólámpa és Villamossági Rt-nek, vagy Vereinigte Glühlampen und ... vagy United Incandescent and...stb,stb hívták hivatalosan. A szakmában bennünket azonban mindig Tungsramnak emlegettek.
Érdemes feleleveníteni, hogy amikor Demeter Károly vezérigazgató lett (1983.), egyik első intézkedése a vállalat nevének megváltoztatása volt Tungsram Rt-re. Ésszerű lépés, hivatalosan sem kellett már magunkat a hosszú, bonyolult néven nevezni - és jót tett a márkanév erősödésének is.
Az új cégnév pillanatok alatt átment a köztudatba, nemigen fordult elő, hogy bárki a régi nevet használta volna.
Viszont a felszínre került régi fájdalmunk, hogy legfontosabb fényforrás piacunkon, Európában nem rendelkezünk minden egyes országban a márkahasználati joggal. Tungsram márkával szállíthattunk a legtöbb helyre, Skandináviába, Angliába, a német nyelvterületre, Kelet-Európába, stb,stb - de Európa közepén, csaknem százmillió fogyasztót jelentő két ország kivételt képezett.
A világháborút követően lényeges változások történtek a részvényesek körében, miután a Tungsram részvények jelentős részét ügyes kezek külföldre síbolták és ezzel segítették a tulajdonviszonyokat összekuszálni - nem a mi javunkra. Európa keleti részén az új politikai felállás közvetlen következménye volt az államosítás, így búcsúzhattunk háború előtti gyárainktól, kereskedelmi irodáinktól. Itt aztán később a KGST-vel "vigasztalódhattunk".
Nyugat-Európában elvesztettük a Nagy-Britanniában működött gyárainkat (de a márkajogot nem) és megszűnt a Tungsram márka használatának joga Franciaországban és Olaszországban. Ezekre a piacokra csak másodmárkánkat, az Orion-t használhattuk. Franciaországban egy helyi fényforrásgyártó, a CLAUDE AS kapta meg a Tungsram márkajogot, míg Olaszországban még rosszabb volt a helyzet, Philips lett a márkatulajdonos.
Úgy döntöttünk, meg kell kísérelni a márkajog visszaszerzését mindkét relációban. Még Demeter Károly rövid vezérigazgatói időszakában megkezdtük mindkét országban a tapogatózást, hogy megtudjuk, milyen kilátásaink vannak.
Franciaországban változás történt a Claude cégnél. Az európai terjeszkedésbe fogó amerikai Sylvania a francia piacot a Claude megvásárlásával akarta felépíteni. Ebből következően, amikor mozdultunk, a Tungsram márka már a Sylvania tulajdona volt.
Érdekes szál a történetben, hogyan használta márkánkat a Claude. A márkaszerzési megállapodásban kötelezettséget vállalt évi legalább egy millió darab Tungsram márkájú lámpa értékesítésére a francia piacon. Amikor kutattunk a Tungsram lámpák után, egy dupla márkájú, láthatóan discount terméket találtunk, amelyen a Tungsram felirat a Zenith mellett szerepelt csak, - s a két márka közül a Zenith volt feltűnőbb. Világosan látszott, a Claude úgy igyekezett a szerződéses kötelezettséget betartani, hogy a Tungsram közben teljesen értékvesztetté, elfeledetté váljon.
A Sylvania-nak még nem volt teljes az európai szervezete, velünk az európai műszaki igazgató, a kellemes modorú Schwanen úr tárgyalt, aki nem volt francia és nem is nagyon szimpatizált a Claude-tól örökölt egyéb tárgyalófelekkel.
Mint jellegzetes amerikai cég, a Sylvania nem tulajdonított jelentőséget egy perifériára szorított márkának, ők bíztak a Sylvania márka könnyű európai bevezetésében. Ez a politika ismerős lehet későbbi történetünkből - a GE időkből - de az akkori tárgyaláson sokat segített.
A diviza felhasználást elkerülendő, sikerült termékkompenzációban megállapodni. Meghatározott időn belül, meghatározott darabszámban szállítottunk higanylámpa kvarctesteket Sylvanianak, amit saját higanygőz lámpa gyártásukhoz használtak fel Lyonban vagy Boulogne-Billancourt-ban.
Ennek fejében azonnal befejezték a Tungsram márka feltüntetését saját termékeiken - és Tungsram elkezdhette saját márkás termékei bevitelét a francia piacra.
A szerződés létrehozása a Claude cég még funkcióban lévő jogászai feladata volt és a hölgyek minden lehetőt megtettek a véglegesítés megnehezítéséért. Leleszi Imre, a Jogi Főosztály korán eltávozott akkori vezetője a tárgyalások idején biztos szerzett néhány ősz hajszálat. A Sylvania a kvarctest szállítások tekintetében igényes partnernek bizonyult, - erről Győry Tamás mesélhetne.
A Tungsram márka visszaszerzésével megváltozott piacpolitikánk. Addigi kizárólagos Orion képviselőnk, a Neff és Meyer strassbourgi cég folytatta Orion lámpaeladásait, de Végh Sanyi párizsi kiküldöttünk elkezdhette a később szép eredményeket hozó Tungsram piaci bevezetést és pozicionálást. Számíthattunk arra, hogy az izmosodó Tungsram image és növekvő márkaismertség az Orion eladások visszaszorulásával és Tungsramra konvertálásával fog járni.
Egészen más képet mutatott az olasz márkahelyzet. Philips, mint márkatulajdonos, gyakorlatilag lenyelte márkánkat, nem volt szüksége használatára. Kötelezettséget sem vállalt, mint Claude Franciaországban.
A Philips Lighting nagy tekintélyű vezérét, akit a szakmában Mr Light-nak is becéztek, Schoffelmeer urat vettük célba a téma felvetésével. Kellemes meglepetést okozott, amikor nyitottnak mutatkozott meghallgatni érvelésünket és igéretet kaptunk, hogy saját boardjában megszerzi a többség támogatását. Ehhez még két dolog kellett. Valami, esetleg jelképes ellenszolgáltatás felajánlása - és türelem, mert a megfelelő pillanat a pozitív döntéshez nem volt tervezhető. Tisztában volt azzal, hogy sok munkatársa fogja ezt a lépést ellenezni, minek segítsék Tungsramot, amikor birtokon belül vannak.
Rövidesen megtaláltuk a megfelelő kompenzációt. Vállalatunknak mintegy 14-15% részesedése volt a régi időkből egy Splendor néven futó, holland cégben. A többségi tulajdonos természetesen Philips volt. Splendor már nem folytatott lámpagyártást, elsősorban bélyegzésre, átbélyegzésre, csomagolásra használták, afféle merchandizing cégként. Számunkra semmi értéket nem képviselt. Felajánlottuk Schoffelmeer úrnak, hogy lemondunk Splendor részvényeinkről az olaszországi márkahasználatért.
Ez a javaslat elnyerte a Philips vezér tetszését, aki nem nyerni akart a márka megállapodással, hanem véget vetni a szerinte is méltatlan helyzetnek. Kis idő múlva megszerezte az igazgatóság beleegyezését és Martin Gyuri levezényelte a formális szerződéskötést.
Röviddel azután, hogy Tungsram márkánk egész Európa területére a kezünkbe került - megtörtént a GE akvizíció. Fájdalmas visszaemlékezni, hogy GE minden igyekezetünk ellenére szükségtelennek ítélte a Tungsram márkát és erőszakos eszközökkel akarta értékesítésünket az Európában ismeretlen GE márkára átállítani. Amikor megtette, jelentős piacvesztést könyvelhetett el.