Ha Japánba utaztunk, vagy valamelyik "nyugati" nagy repülőtérről az alaszkai Anchorage-en át repültünk, vagy moszkvai átszállással, tettük meg Tokióig az utat. Ugyanez volt az útvonal a visszaúton. Mindkét útnak megvolt az előnye. A moszkvai út lényegesen rövidebb volt, viszont ha az Északi-sarkon repültünk át, a "körülmények"...

Szólt valaki a Kirendeltségen, hogy a nagykövet Hanti- és Manysiföldre szervez három napos üzleti felfedező-ismerkedő utat, charter géppel repülünk, amit a nagykövetség fizet. Tapasztaltam, hogy nincs olyan utazás, amely ne hozna előbb-utóbb valamit a konyhára: beneveztem.

Lassan készültem hazafelé Bridgeville-ből (Pennsylvania), amikor kaptam egy listát csavarokról, hogy ezek nélkül ne merjek hazautazni.

Még az ottani munkám elején feltűnt, hogy a DECKEL NC gépeken csak kifúrják a magfuratot, és nem készítik el a menetet. Rákérdeztem, mondták a kollégák hogy azért nem, mert beletörik a menetfúró. Lemérem a magfuratot, hát az M10-nek megfelelő Ø8,5mm-es furat helyett, Ø8,2mm volt az átmérője. Tudtam miről van szó, hiszen a régi "kommunista" szabvány...

Szeretnék emlékezni néhány, irodánkhoz kötődő kapcsolatunkra. Ezek kezdetben gépvásárlók, külkereskedelmi, gyári emberek voltak, később főként fényforrás disztribútorok és városok elektromos műveinek munkatársai.

A Tungsram növelni kívánta részesedését az írországi fényforráspiacon ezért - zöldmezős telepítéssel - Corkban létrehoztak egy gyárat. Fő profiljának - az addig nem gyártott - B22 fejű gyertyalámpát választották. A gyárban két 2500 db/óra sebességű sor felállítását tervezték

A "keleti nyitást" végrehajtó minisztériumi apparátus olyan lehetett, mint amit a Jörg Bauer-féle Tungsram moszkvai világítástechnikai kiállításán láttam (a 2022. februári Ukrajnába történő orosz betörés előtt minden évben meglátogattam a novemberi moszkvai Interlight kiállítást): két fiatal, ismeretlen hölgy ült a Tungsram stand közepén és...

Megtisztelő bíztatást kaptam az egyik neves történetírótól a történetírás folytatására, így most egy a Japán emberek gondolkodására jellemző történettel jelentkezem.

Ropogott a hó a talpunk alatt, amikor álmosan és a vonatfülkében felhevülten botorkált kifelé kis családom a moszkvai Kijevi pályaudvar csarnokának boltíve alól 1989. januárjában. Tartós kiküldetésbe érkeztünk a Tungsram cég moszkvai irodájába. Mint később kiderült, 10 évig éltünk és dolgoztunk Moszkvában. '96-ig Tungsram és GE zászló alatt, később...

A 2024. augusztus 10-i történet következő darabja és a sorozat befejezése

A korábbi történetekben sokféle megközelítésben foglalkoztunk a Tungsram időkkel. Többé-kevésbé teljes kép alakult ki a vállalatról, arról, miért vagyunk olyan büszkék, hogy tungsramosok lehettünk. A visszaemlékezésekben helyet kaptak majd minden szervezet történései, így a kereskedelmi érdekességek is.

Meghallgattam egy beszélgetést Vörösmarty Mihály életéről és műveiről és ezzel kapcsolatban feljött életem egyik meghatározó élménye, 1982-ben Casablancában a szilveszter este. A csapat nálunk gyűlt össze ünnepelni.

Elvész a nyom

2024.12.21

"A legjobb hely a világon az, ahol egyszer otthon voltunk", idézet Wass Albert Elvész a nyom című regényéből.

Az Izzónak sokféle jellemzője, egysége, tevékenysége volt már a jelen sztori-sorozat témája. Én most egy viszonylag kevesebb figyelmet kapott területről szeretnék írni – az újpesti Izzó (vagy ha úgy tetszik: Tungsram) lakótelepről. Mit írni – ódákat zengeni róla, mert bizony megérdemli. Egész Pesten közismert fogalom az Izzó lakótelep és mindmáig...

Sok évtizedes történetünk biztos alapja volt nyugat-európai piaci szervezetünk. Volt nekünk persze távolabbi kontinenseken is sok biztos piacunk, de azt a masszív termék mennyiséget, melyet az európai érdekeltségeinken keresztül helyeztünk el a piacokon, nem volt lehetséges a Közel-keleti, Távol-keleti, afrikai vagy egyéb vevőknek értékesíteni.

Moszkvában tanultam egy műszaki egyetemen a Szovjetunió idején. A szovjet diákokon kívül a kelet-európai "béketábor" országainak fiataljai tanultak még ott, sok kubai és vietnami, afrikaiak és dél-amerikaiak. Nyugati egy sem, illetve volt három finn diák. Martti, Ellu és Kyöstti. A finn kommunista párt küldte őket, amelynek szorgos tagjai voltak....

Jelec

2024.11.23

Amikor mint tungsramosok jártuk a világot, hazatértünk után egy "Útijelentést" kellett leadni. Ez egy szakmai részből - intézkedési tervvel - és egy általános beszámolóból állt. Én egy harmadik emlékeztetőt is írtam az érdekességekről, saját használatra. Ezek a "nyugdíjba vonulásom", a költözködések, illetve a "rendcsinálások" alkalmából, mindig...

A Tungsram történetek évek óta gyűlnek, szaporodnak. Senki sem hitte volna, hogy ilyen gazdag képet rakhatunk belőlük össze a Tungsram évtizedeiből. A huszadik század második felétől egész a huszonegyedik század első két évtizedéig.

Pálosi úr egyik alkalommal, meglátogatta a Kaposvári Elektronikai Gyárat, amelynek gyárigazgatója voltam. Elmondta, hogy látogatásának az a célja, hogy a gyárban a rendelkezésre álló gyártóeszközökkel fel kell gyorsítanunk a robotvezérlő egységekhez tartozó nyomtatott áramkörük gyártását, beleértve az aktív és passzív elemek beültetését is. Mindez...

PAR 38

2024.10.27

Izzólámpa fejlesztés (2023.július 16 és 2024 június 2.-i) történetek folytatása

Egy gép kifejlesztésének első momentuma a megvalósítandó technológia kigondolása, ezt követi az egyes lépések meghatározása, végül az elképzelések konstrukciós kialakítása. Ha a tervező a dokumentáció készítése során ezek közül bármelyiknél hibát vét, a fejlesztés sikertelensége előre borítékolható.

Nagy élmény volt számunkra a Jugoszláv tengerpartra szervezett buszos kirándulás. Természetesen a Tungsram turista társaság szervezte és rendezte ezt a buszos túrát is. Vezetőnk Bóta Béla bácsi volt, aki nem Izzó alkalmazott volt, hanem az Országos Vámparancsnokságé. Az Izzó olyan nagy export forgalmat bonyolított le, hogy kihelyezett vámhivatal...

Szó volt már róla, hogy az Izzó rendkívül intenzív gyártmány- és gyártásfejlesztéssel foglalkozott; volt olyan terméke, amely a világon elsőként nálunk jelent meg. A fejlesztések nyomán számos szabadalom és újítás keletkezett; az előbbiek fajsúlyosak voltak, de utóbbiakért is járt némi "aprópénz" kereset-kiegészítésnek. Ezekkel az ügyekkel külön...

A szombat délelőttök még a hatnapos munkahetek szombatjai voltak. Dienes Béla bevezette az úgynevezett "Szervezési értekezlet" rendszerét, amit minden hét szombati munkanapján tartottunk. Résztvevői a termelés irányítás, a gyárak, a fejlesztés, a gépgyártás, s a kereskedelem és pénzügy vezetői, képviselői voltak. A vezérigazgatói nagy tárgyaló...