PAR 38

2024.10.27

Izzólámpa fejlesztés (2023.július 16 és 2024 június 2.-i) történetek folytatása

A tavalyi Tungsram találkozón kialakult egy vita arról, hogy milyen okok vezettek ennek a nagyszerű cégnek az összeomlásához.

Mivel az én határozott véleményem szerint a cég lejtmenete már a múlt század hatvanas éveitől datálódik fontosnak tartom számos ezt bizonyító jelenség, történet leírását.

Fontosnak tartom továbbá annak leszögezését, hogy a cégben hatalmas tudás, szellemi kapacitás halmozódott fel, aminek megfelelő használásával, irányításával elképesztő nagyságú eredményeket lehetett volna elérni. Lehetett volna!!!!

Ehelyett elképesztő szervezetlenség, rövidlátás, egyéni érdekek előtérbe helyezése, nem szakmai teljesítmény alapján emberek sztárolása, az igazi szakmai teljesítmények nem megfelelő kezelése történt és okozott hatalmas károkat.

Ideje ezekkel szembenézni.

1977-ben Tungsram döntött a PAR-38 lámpa gyártósor megvásárlásáról A japán CKD gépgyártól. Akkor még ezt a céget Chukyio Electric Co. néven futott.

Szokás szerint ennek a beruházásnak az előkészítése titokban folyt. Azok, akik ebben közvetlenül érintettek lettek csak az utolsó pillanatban értesültek erről. Én akkor a Normállámpa I üzembe üzemmérnökként dolgoztam. Amint azt már egy korábbi írásomban említettem az összes normállámpa gyártó sort ki kellett innen telepíteni emiatt a beruházás miatt.

Amikor én értesültem erről a beruházásról már a gépsor átvételére kellett kiutazni. Természetesen szerettem volna bekerülni a csapatba és bejelentkeztem ez irányú igényemmel a főmérnöknél. Megnyugtatott, hogy az a csapat már el van döntve. Hát nem voltam boldog.

Aztán új irányt vettek a dolgok. Az üzemben kellett egy új üzemvezető meg valaki, aki a PAR-38 gépsort fogja irányitani és értelemszerűen az megy Japánba a gépsor átvételére.

Nos nem én voltam abban a helyzetben, hogy válasszak. Egyik kollégám kapta ezt a lehetőséget. Nagyon izgultam, hogy az üzemvezetőséget válassza. Igy is történt.

Igy bekerültem a kiutazó csapatba, amely állt a főmérnökből, mint projektvezető, a fényforrás fejlesztés főosztályvezetőjéből, egy lámpatechnológusból, aki a tolmács szerepét is betöltötte és jómagam.

Tudatosan nem írok neveket mert a jelenség a lényeg.

Mivel eddig a pontig nem is hallottam erről a lámpa típusról próbáltam információkat szerezni. Hát ez nem ment könnyen mert kis hazánkban az emberek személyes tulajdonukként kezelik a munkával kapcsolatos ismereteket, mert mint tudjuk a tudás hatalom.

Nos megérkezve a CKD gyárába belevetettem magam a gépsor és a lámpa konstrukció, valamint a gyártástechnológia tanulmányozásába.

Az otthoni gépekhez képest teljesen eltérő gépkonstrukcióval szembesültem és az otthoni állapotokhoz képest hihetetlen precizitással kidolgozott gyártástechnológiával működött a gépsor. Ott semmi sem volt, ''aranykezű mesterekre'' bízva. Minden géphez vaskos gépkönyv tartozott. Minden gépbeállítási paraméter, minden technológiai paraméter leírva. Az üvegmegmunkáló gépeken az egyes pozíciókban előírt üveghőmérséklet pontosan előírva! Lángbeállítás nem szemre történt, hanem a gépsorhoz tartozott egy infra hőmérő, ami 0-3200 C fokig mért. Ezzel lehetett "hülyebiztosan" beállítani az előírt hőmérsékleteket.

Meg is fogadtam, hogy otthon tűzön-vízen át meg fogom védeni a gépsort a nálunk szokásos újítási akcióktól, az '' én ezt jobban tudom'' hozzáállástól.

Ennek a fogadalomnak a megtartása később nem kis nehézséget okozott. Erről majd később írok.

Mellékesen azzal szembesültem, hogy a csapat konstrukciós és technológus tagja nem tud többet a lámpa konstrukciójáról és technológiájáról, mint jómagam

Nos miután már elég jó átláttam a gépsor működését feltűnt nekem a beforrasztó gépen a lencsét és a reflektort összeforrasztó égők lángképe teljesen más, mint ami otthon általános. Ráadásul két 5mm vastag boroszilikát keményüveg megolvasztásáról van szó és az égőfúvókák átmérője csak 0,6mm volt.

Kérdeztem a japánokat ez mi. Mondották, hogy ez propán-bután 27000 kalóriás gáz plusz oxigén. Hát ez nálunk nem volt sem vezetékes sem palackos. Nálunk akkor bontott földgázt használtunk 2500kalóriást levegő plusz oxigén keverékét.

Mondom a delegáció vezetőjének, hogy mi a helyzet. Azt mondja márpedig propán nem lehet mert nálunk az üzem alatt pince van és a propán lévén nehezebb a levegőnél leszivároghat és akkor BUMM.

Hát akkor ezt a japánokkal egyeztetni kéne. Lőn!

Hát ahogy mondani szokták szó fennakad lehelet megszakad. A japánok azonnal leállítottak mindent és válságmegbeszélés jött.

Mondták mikor tetszettek ezt velünk közölni. Mondá a vezető, küldött erről telexet. Erre a japánok behoztak egy rakás dossziét, mondván itt van az összes levelezés tessék megmutatni azt a telexet.

Nem szaporítom a szót ilyen telex nem volt. A projekt vezetője ezt elfelejtette leírni.

A japán gyári csapat azonnal leállított minden tevékenységet és kihívta a központból a vezető kereskedőt.

Kawahara úr megérkezve közölte, hogy akkor most aláírunk egy jegyzőkönyvet, hogy ha nem lesz biztosítva a propán-bután az otthoni beüzemeléshez akkor a CKD semmiféle felelősséget nem vállal a gépsor szerződés szerinti teljesítményéért. A projekt vezetője aláírta, nem is tehetett mást. Ez egy ötmillió USD szerződés volt! innentől a japánok számára nulla felelősséggel!

Amikor itthon beüzemelték a gépsort a beforrasztó gép égőit a japánok be sem gyújtották! mondták ez a mienk.

Ez a súlyos hiba éveken keresztül okozott komoly károkat, többletselejtet, minőségi reklamációkat.

Természetesen az ügynek semmilyen következménye nem volt.

Sajnos a probléma megoldására sem volt hajlandóság, mármint a propán használatának megoldására, ha már a gépet erre tervezték. Kénytelen voltam égőket tervezni különböző az eredetihez képest jóval nagyobb fúvóka átmérővel. A hatalmas lángok természetesen felborították azt a hőegyensúlyt amire a gépet tervezték.

Jóval később valamelyest javított a helyzeten, hogy egy kiépítettek csak ehhez a géphez bontatlan földgáz vezetéket.

Az meg senkit nem zavart, hogy a gépsoron más helyen tiszta hidrogén oxigén lángot használtunk egy művelethez, pedig az üzem födéme kazettás szerkezetű volt…

Hát így mentek a dolgok akkoriban.