Mozaikok a Vákuumtechnikai Gépgyár őskorából
(A történet mesélője az Iparjogvédelem területén dolgozott)
(A történet mesélője az Iparjogvédelem területén dolgozott)
A Tungsram Rt. Moszkvai Kirendeltsége a szocialista időkben alapvetően azzal foglalkozott, hogy segédkezett gépek eladásában a Szovjetunióba, egyeztette a kontingens listákat, a beüzemeléseket, fogadta Moszkvában és tovább küldte a magyar szakembereket, segített azok ügyes-bajos dolgaiban. Sok kiutazó ismerhette meg így Anatolij Georgijevics...
A hetvenes évek végén-nyolcvanas évek elején a Tungsram gazdasági mélyrepülésbe került. Az ok ismert - az Izzó előnye lett az Izzó hátránya: mint az ország legnagyobb pozitív nettó devizahozamával rendelkező vállalatát, a politikai vezetés belehajszolta a bármi áron való dollárszerzésbe - súlyos veszteség lett a vége. A korábban büszke izzósok...
Öt - hat évtizeddel ezelőtt, (de régen volt!) amikor még a munkahelyeken, baráti hangulat uralkodott, a Gépszerkesztésben a komoly tervező munka mellett, egy-két alkalommal, "másra" is jutott idő. Ezek a "mások", azonban soha nem mentek a munka rovására, jót kacagtunk egymáson és utána folytatódhatott a meló. A "főszereplők", az első természetes...
Dániában is létezett egy Világítástechnikai Társaság (Lysteknisk Selskab), hasonlóan az Eötvös utcában sokáig Tungsram szárnyak alatt működő intézethez. Szakmai programokat, műszaki előadásokat szerveztek. Egyik emlékezetes program a helyi ősöreg izzólámpa gyár, a Sören Madsen meglátogatása volt. A kis gyárat mesterségesen tartották fenn, állami...
A vállalatnál töltött évek során jónéhány külföldi munkavégzés indításában részt vettem. A külföldi kereskedelmi vagy műszaki feladatokra mindig nagy volt az érdeklődés és sosem volt hiány jelentkezőkből. Érdekes módon a tartós külföldi kiküldetés engem nem nagyon foglalkoztatott. Ha otthon szóba került, azzal zártuk le - majd, ha Amszterdamról...
Majluu Szuu egy kirgiz folyó és város neve. Korábban, a szovjet időkben mindenki Majli Szaj-nak hívta. Így ismertük mi is, Tungsram kiküldöttek Moszkvában. A kirgiz "Majloo Szoo" név "olajos vizet" jelent, a "Majli Szaj" Szovjetunióban használatos elnevezés pedig "olajos völgy"-et, mivel valamikor a völgyben, ahol a 20 ezres város fekszik, kőolajat...
A francia CLAUDE céget már említettem korábban a "Visszaszerzett márkajogok" c. történetben (2020. március 30.). Abban a Tungsram márka visszavásárlásáról volt szó, ami 1984-ben történt, mikor a Claude már az amerikai Sylvania európai zsákmánya lett - de kapcsolatunk eredetileg a ribbon ballon export kezdetétől, a hetvenes években kezdődött.
Délben egy falu határában állunk meg egy kis fenyőerdő mellett szélvédett napos helyen, ahol természetesen azonnal a bámészkodók hatalmas serege vesz körül a legkisebbtől a legnagyobbakig egyaránt. Amint híre fut, hogy rendkívüli lények érkeztek még az öreg nagymamák is futva érkeznek a látványossághoz, 20 perc múlva indulunk tovább. Elmarad a falu...
Valamikor réges-régen - a hatvanas évek elején - a VTG Gépszerkesztésében, hasonlóan más munkahelyekhez a hangulat és a munkatársak egymáshoz való viszonya teljesen más volt, mint a mai rohanó világunkban. "Ismertük" egymást. Tudtunk a többiek gyáron kívüli gondjairól és nekünk is meg volt a saját problémánk. Ennek ellenére, a nap mint nap együtt...
Félvezető integrált áramköri beruházás a Tungsramban
A hetvenes évek elején, amikor javában folyt az extrapremizált termelés, megkeresett az egyik sógornőm, hogy kellene tartani egy szocialista brigádtalálkozót. Nevezett hölgy a Habselyem és kötöttáru gyárban dolgozott. Gondoltam miért ne.
Nem hiszem, hogy kell több magyarázat a címhez. Franzi, - esetleg Franziska. Mindenki így ismerte, így szólította, így emlegette László Tamásnét.
Az eseményt, amelynek rövid története alább következik, nem teljesen jogos exodusnak nevezni. Az "Exodos" (=kivonulás) Mózes második könyve az Ószövetségben és azt írja le, hogyan menekültek el ("vonultak ki") a zsidók a rabszolgaság elől Egyiptomból. A félvezetősök "átvonulását" a Fényforrás Fejlesztésre viszont semmiképp nem lehet menekülésnek...
A sztori előtt, egy kis áttekintés, mi volt a helyzet a hatvanas - hetvenes években a VTG-ben és előzetesen pár szó arról, milyen körülmények között született a "meglepetés".
Úgy gondolom a Nagykanizsai Tungsram mára ikonikus vezetőivel volt szerencsém együtt dolgozni az évek során, hogy csak néhányat említsek, Horváth Miklóssal, Szalai Tiborral, Horváth Ákossal, Soós Ernővel, Tóth Lászlóval, Herman Miklóssal, Bogár Attilával...és még sok-sok vezetővel...most nem sorolnám fel őket, mert óhatatlanul kihagynék fontos...
Semelyik porcikám nem kíván kaddist zsolozsmázni a brigádokért, pedig ez a történet ahhoz fog hasonlítani... Szokásos nyári, hét végi erőpróbánkról, ifjúkori rendszeres izzós kirándulásainkról lesz szó.
Amikor a Vezér 1982. végével távozott a Tungsramtól, az utódlás mondhatni természetesen az addigi vezérhelyettesre szállt. A vállalat számára ez volt a legkedvezőbb. A belső helyzetet tökéletesen ismerő, s a termelési vertikumot teljes műszaki mélységekben a kisujjában tudó helyettesnek nem kellett többhónapos tanulmányozás ahhoz, hogy ténylegesen...
(dr. Horváth László 2022.01.16-án megjelent történetéhez kiegészítés)
A C36 prototípusának készítése során - szerencsémre - csak kisebb dokumentációs hibák jelentkeztek. Ezeket mindennap - a "főszerelővel" - Benei Ferivel megbeszéltük és én azonnal kijavítottam a nála lévő rajzot, majd az eredetit is.
Közel négy évtizedet töltöttem a Tungsramban. Ez idő alatt voltak izgalmas napok, amikor valamilyen rendkívüli problémát kellett megoldani. Voltak vidám napok, amikor jókat nevettünk, de többségükben, szürke, dolgos hétköznapok soroltak egymás után. Ezeknek némelyikén is történtek azonban olyan események, amelyek ugyan nem igényelnek egy önálló...
(A "Gyár" a szaranszki "LISMA" fényforrásgyár.)
Mint azt már egy másik történetben elmondtam, a Tungsram kiemelkedő módon gondozta a felvett szakemberek tudását. Különösen igaz volt ez a fejlesztéseken dolgozókkal kapcsolatban; ott szinte elvárás volt, hogy a mérnök (vagy technikus) folyamatosan képezze magát. Cégen belül is - például az Izzónak egészen kiemelkedő színvonalú műszaki könyvtára...
Ez a történet bizonyos mértékben csatlakozik az előző történetemhez, amit az IBM számítógépes termelésirányításról írtam. (2022. május 22-i tungi web)
Többször szerepelt már Tungsramos történeteimben a VTG volt főmérnöke, Holló Imre. Hosszú éveken keresztül volt lehetőségem, mint a Gépszerkesztés mérnökének, tapasztalni vezetési stílusát, és életének utolsó négy évében - közvetlen munkatársaként - pedig, nap mint nap, részese voltam a "Holló féle" húzásoknak.
Életem nagy részét éltem, dolgoztam ennek a vállalatnak a keretein belül, később vállalkozóként voltam, vagyok, leszek(?) vele kapcsolatban.
A Tungsram kiemelkedő innovatív szellemiségét szeretném én is hangsúlyozni.